کنتراست تصویر-چرا کم می شود؟

شاید این سئوال برای شما هم پیش بیاید که “آیا روشن گذاشتن تلویزیون می‌تواند به کیفیت تصویر آن لطمه بزند؟”. آیا هر لحظه که تمایل به دیدن تلویزیون ندارید باید آن را خاموش کنید؟ آیا راهی برای افزایش عمر تلویزیون وجود دارد و یا روشن ماندن دائمی تلویزیون، موجب تیره شدن تصویر LCD، LED و پلاسما می‌شود؟ در ادامه پاسخ همه این سئوال‌ها را خواهید یافت.

کنتراست تصویر

با وجود وضع گرانی پیش‌ آمده، بد نیست تمام حواس خود را برای نگهداری صحیح ابزار الکترونیکی خود جمع کنید تا مبادا خراب شوند. چراکه خرید یک وسیله جدید در حال حاضر از نظر اقتصادی ممکن است مشکل ساز شود.

کنتراست تصویر

اولین نکته‌ای که در مورد تلویزیون‌ها باید بدانید این است که به مرور زمان LCD، LED و پلاسمای شما کم‌‌نورتر می‌شوند.

درواقع عملکرد فسفر به کار رفته در پلاسماها همچون لامپ CCFL در LCD ها، روز به روز افت پیدا می‌کنند. این بدان معناست که تلویزیون‌های شما پس از گذشت مدتی با مصرف همان میزان برق اولیه، نور کمتری تولید می‌کنند.

کنتراست تصویر
کیفیت تصویر

البته شما می‌توانید از ابتدا، نور دستگاهتان را در تنظیمات تلویزیون، کمی کاهش دهید و پس از مدتی که نور تلویزیونتان کم شد، میزان کنتراست آن را زیاد کنید (در پلاسما) یا نور پس‌زمینه آن را افزایش دهید (در LED و LCD) ولی به هر حال این تنظیمات هم تا مدتی می‌توانند کار شما را راه بیاندازند.

در بازه زمانی طولانی مدت، اگر تلویزیون خود را دائما روشن گذارید و آن را خاموش نکنید ‌تلویزیون شما زودتر روشنایی تصویر خود را از دست می‌دهد.

علاوه بر این اگر کنتراست تلویزیون پلاسمای خود را کم کرده و یا نور پس‌زمینه LCD یا LED تان را کاهش دهید، به افزایش عمر تصویر تلویزیون خود کمک به سزایی کرده‌اید.

دو نکته برای نگهداری صحیح از تلویزیون‌ها

  • اگر مجبورید تلویزیون خود را روشن بگذارید و به هر دلیلی نمی‌خواهید آن را خاموش کنید، بهتر است یک صفحه مشکی را در آن نمایش دهید.
  • نمایش یک تصویر ثابت بر روی تلویزیون، امکان هک شدن تصویر بر روی صفحه را زیاد می‌کند. این اتفاق بیشتر برای پلاسما‌ها می‌افتد ولی هیچ بعید نیست که برای تلویزیون‌های LCD و LED هم پیش بیاید.

جمع بندی

  • بهتر است تلویزیون‌های خود را در دوره زمانی بلند‌مدت، به صورت شبانه‌روزی روشن نگذارید. درواقع اگر تلویزیون شما به صورت اتفاقی چند روز روشن بماند مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر این کار برای مدت طولانی تداوم داشته باشد ممکن است عمر تلویزیون کم شود.
  • کنتراست تلویزیون‌ پلاسما و نور پس زمینه LCD و LED را طوری تنظیم کنید که اگر پس از مدتی دچار افت نور شد، بتوانید با زیاد کردن کنتراست یا Brightness، تصویری دلپذیر مشاهده کنید.
  • اگر مجبورید تلویزیون خود را به صورت شبانه روزی روشن بگذارید، بهتر است یک تصویر سیاه را در آن پخش کنید تا کمترین میزان انرژی را مصرف کند.
  • از پخش طولانی مدت یک تصویر ثابت در تلویزیون خود اجتناب کنید.
  • تعمیرگاه مجهز تلویزیون صنام –
    تلفن : ۶۶۷۲۷۷۶۶- ۶۶۷۱۶۶۰۱
  • منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم