عمر مفید تلویزیون چقدر است؟

اکثر کاربران تلویزیون, چه تلویزیون های گران قیمت سه بعدی و چه نمونه های ال سی دی قدیمی با این سوال که در واقع عمر مفید تلویزیون چقدر است و تلویزیون های مبتنی بر کدام تکنولوژی طول عمر بیشتری دارند و مواجه هستند .

عمر مفید تلویزیون

شاید تصور شما از عمر مفید تلویزیون این باشد که پس از پایان عمر تلویزیون (مثلا پس از ۱۰ تا ۱۵ سال) تلویزیون دیگر روشن نشود یا اینکه یکی از قطعات آن دچار ایراد شود و عمر آن به پایان برسد.

اما حقیقت این است که پایان عمر فیزیکی تلویزیون با پایان عمر مفید آن متفاوت است.

منظور از عمر مفید، این نیست که بعد از مدتی تلویزیون شما قرار است از کار بیفتد، بلکه عمر مفید تلویزیون، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا روشنایی تلویزیون شما به نصف مقدار اولیه‌اش برسد. در واقع تلویزیون شما پس از سپری کردن عمر مفید هنوز قابل‌استفاده است، ولی روشنایی آن کمتر می‌شود.

البته از آنجایی که تلویزیون‌های امروزی روشنایی بالایی دارند، حتی پس از سپری شدن عمر مفیدشان، باز هم عملکرد خوب و قابل‌قبولی خواهند داشت (البته نه به خوبی تصویر اولیه‌شان).

به همین دلیل هم است که معمولا تولیدکنندگان تلویزیون و پنل‌ها در مورد عمر مفید محصولات خود حرفی به میان نمی‌آورند، زیرا در اکثر موارد مصرف‌کننده متوجه تغییرات روشنایی تصویر و … نمی‌شود.

عمر مفید تلویزیون

● کدام تکنولوژی عمر بیشتری دارد؟

همه تلویزیون‌ها روشنایی خود را به مرور از دست می‌دهند. این یک حقیقت است، اما اینکه چه مدت زمان طول می‌کشد تا این روشنایی کم شود برای ما اهمیت بسیاری دارد. در بین تلویزیون‌های سه بعدی LED، LCD و پلاسماهای جدید شنیده می‌شود که پلاسماهای جدید عمر مفید بیشتری نسبت به LCD و LED‌ها دارند.

البته نمی‌توان گفت عمر دقیق هر مدل چه میزان است؛ اما پلاسماها حدود ۳۰ تا ۶۰ هزار ساعت عمر می‌کنند. توجه کنید که عمر تلویزیون‌های پلاسمای جدید کمی بیشتر شده است. به طوری که پاناسونیک ادعا می‌کند، تلویزیون‌های پلاسمای این برند، ۱۰۰,۰۰۰ ساعت عمر می‌کنند.

در مورد طول عمر LED‌ها نیز اطلاعات زیادی در دست نیست، اما فرض بر این است که LED‌های سفید به کار رفته در تلویزیون‌ها نیز پس از گذشت مدتی مشابه LCDها؛ یعنی حدودا ۳۰ تا ۶۰ هزار ساعت، روشنایی خود را به میزان ۵۰ درصد از دست می‌دهند. عمر مفید تلویزیون‌ های سه بعدی LED هم که به OLED‌های جدید مجهزند بیشتر است و در حدود ۱۰۰ هزار ساعت تخمین زده شده است. این در حالی است که شرکت‌های عرضه‌کننده عمر مفید تلویزیون‌های LED سه بعدی را حدود ۱۵۰ هزار ساعت اعلام می‌کنند.

با این تفاسیر و با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که اگر روزانه پنج ساعت تلویزیون تماشا کنید، تلویزیون‌های پلاسمای جدید و ال‌ای‌دی‌های جدید شما پس از ۵۴ سال نیمی از روشنایی خود را از دست می‌دهند. در حالی که LCD و LED‌ها در بدترین حالت پس از ۱۶ سال (و در بهترین حالت ۳۰ سال) بازنشسته می‌‌شوند.

تعمیرگاه تلویزیون صنام

   تلفن :   ۶۶۷۱۶۶۰۱ –  ۶۶۷۲۷۷۶۶ 


Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم