مشکل پورت USB در تلویزیون

پورت های USB چند سالی است که به درون تلویزیون ها راه پیدا کرده اند و هم اکنون نیز شاهد پورت دوست داشتنی USB 3.0 بر روی این محصولات هستیم.USB (Universal Serial Bus) یک رابط جهانی استاندارد است که علاوه بر قابلیت انتقال اطلاعات،میتواند مقداری مشخص از جریان و آمپر را از خود خارج کند.لذا از همین رو میتواند در نقش شارژر دستگاه های مختلف دیجیتالی نیز به کار گرفته شود.
ولی نکته ای که باید بدانید این است که هیچ کدام از پورت های USB تلویزیون ها برای شارژ دستگاه های شما طراحی نشده است!
و این مسئله متاسفانه مشکل جدیدی را گریبانگیر برخی از مدل های موجود در بازار می کند.
در مقاله زیر به این مشکل خواهیم پرداخت.

مشکل پورت USB در تلویزیون

شکل1-مشکل پورت USB در تلویزیون

مشکل پورت USB در تلویزیون

به صورت استاندارد،ولتاژ خروجی پورت USB 2.0 برابر با 5V و آمپر آن نیز بین 0.5 تا 1 آمپر است.این میزان برای راه اندازی هارد دیسک های 2.5 اینچی و فلش درایوها کافی است.برخی از تلویزیون های موجود در بازار دارای یک پورت USB اضافی با خروجی 1 آمپر هستند که گاها در کنار آنها نام “HDD” نیز به چشم میخورد. این پورت ها با توان آمپر بیشتر برای استفاده از هارد دیسک های اکسترنال در نظر گرفته شده اند.

در حال حاضر اکثر تلویزیون های موجود در بازار از هارد دیسک های اکسترنال 2.5 اینچی با ظرفیت حداکثر 2 ترابایت پشتیبانی میکنند.در مورد هارد های اکسترنال 3.5 اینچی نیز با وجود آداپتور جانبی،مشکلی برای پشتیبانی وجود نخواهد داشت. پورت های USB توسط میکرو کنترل هایی مدیریت و کنترل میشوند.این میکروکنترل ها گاها با IC های دیگری مانند کنترل های دیگر مثل (Card Readar)،مدار فرمان،چیپست های پل و…مجتمع میگردند.

بسته به نوع و نیاز دستگاهی که پورت در آن قرار میگیرد،ساختار نیز متفاوت است.متاسفانه طرز فکر رایج در مورد درگاه USB به هیچ وجه صحیح نیست.به عنوان مثال شارژر برخی از تبلت ها و موبایل ها با جریانی بیش از 1 میلی آمپر کار میکنند که این مورد نشان از نیاز سیستمی آن دستگاه و همچنین استفاده از باتری هایی با حجم آمپر بالا است.

شکل2-USB 3.0
USB (Universal Serial Bus) یک رابط جهانی استاندارد است که علاوه بر قابلیت انتقال اطلاعات،میتواند مقداری مشخص از جریان و آمپر را از خود خارج کند.

مشکل پورت USB در تلویزیون معمولا باتری هایی با حجم بیش از 2000 میلی آمپر،به این آداپتورها مجهز هستند.بهتر است این نکته را بدانید که هیچ کدام از پورت های USB تلویزیون ها برای شارژ دستگاه های شما طراحی نشده است!متاسفانه مشکل جدیدی که گریبانگیر برخی از مدل های موجود در بازار شده است،خرابی برد MAIN است که به دلیل استفاده کاربران از رابط های USB به عنوان شارژر و یا اتصال دستگاه هایی که از طریق پورت USB تغذیه میگردند (مانند فن های جدید) ایجاد میگردد.

تلویزیون ها دارای بردهایی هستند که تمام مقدار ها در آنها از پیش تعیین و تعریف شده است.قطعات اصلی این بوردها از نوع (SMD) هستند.این قطعات توانایی بالایی برای بالانس شرایط دیفالت خود ندارند و از همه بدتر مشکل گرما است که اکثر قطعات برد MAIN بدون هیت سینک خنک کننده هستند و اکثر تلویزیون ها از فن برای خنک سازی بهره نمیبرند. حال اگر این اتصال شما به منظور شارژ یک تبلت یا فبلت 2500 میلی آمپر باشد،تلویزیون خود را در بد دردسری انداخته اید!

قیمت قطعات تلویزیون های موجود بسیار بالا است و در صورتی خرابی به این دلیل،مجبور به تعویض برد MAIN خواهید بود که قطعا برابر با پرداخت هزینه چندین شارژر است.پس در استفاده از پورت های USB تلویزیون ها دقت کنید زیرا این رابط ها به منظور ضبط و پخش مدیا (عکس،فیلم و موسیقی) در نظر گرفته شده اند و به جز آن برای کاربرد دیگری طراحی نشده اند.

مشکل پورت USB در تلویزیون پورت های usb

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم