اینترنت اشیا – فناوری اینترنت اشیا یا IOT

بسیاری از وسایل محیط پیرامون ما به شبکه اینترنت متصل شده اند و توسط اپلیکیشن های موجود در تلفن های هوشمند و تبلت ها کنترل و مدیریت می شوند. نام این جریان اینترنت اشیا است و به کمک این فناوری، برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از طریق اتصال با اینترنت و حتی با انسان ها تعامل کنند.

اینترنت اشیا چیست ؟
اینترنت اشیا
اینترنت اشیا به مفهوم پایه ای به اتصال تمام اشیا به اینترنت و نیز به یکدیگر اشاره می کند. در دنیایی که اینترنت اشیا قصد ساختن آن را دارد، تمامی راه ها به سمت وصل شدن می روند.

به گزارش فاوانیوز، بسیاری از وسایل محیط پیرامون ما به شبکه اینترنت متصل شده اند و توسط اپلیکیشن های موجود در تلفن های هوشمند و تبلت ها کنترل و مدیریت می شوند. نام این جریان اینترنت اشیا است و به کمک این فناوری، برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از طریق اتصال با اینترنت و حتی با انسان ها تعامل کنند.

نمونه آن یخچال های هوشمند است که با اتصال به اینترنت افراد را از موجودی محصولات داخل یخچال و تاریخ انقضای آنها مطلع می کنند.

** اینترنت اشیا

نظریه اینترنت اشیا نخسین بار در سال ۱۹۹۹ میلادی توسط کوین اشتون بیان شد. در جهانی که این دانشمند انگلیسی توصیف کرده است، اشیای بی جان برای خود هویت دیجیتال دارند و به کامپیوترها اجازه داده می شود که آنها را مدیریت و سازماندهی کنند.

فناوری اینترنت اشیا یا IOT فرصتی را برای انسان مهیا می کند تا بتواند وسایل مورد نیاز خود را از راه دور، به کمک زیرساخت های اینترنتی کنترل و هدایت کند.اشیایی که از طریق اینترنت به هم متصل می شوند، می توانند شامل هر چیزی باشند که قابلیت جمع آوری داده ها، کنترل شدن یا ارتباط از راه دور را دارند.

خودروها، ابزارهای پزشکی، اسباب خانگی، شبکه های الکتریکی، ابزار صنعتی و… مثال هایی از این اشیا هستند.ارتباط اشیا با یکدیگر و با انسان های پیرامون چیزی شبیه خواندن فیلمنامه یک فیلم علمی و تخیلی است، اما این تخیل چند سالی است که واقعیت پیدا کرده است.

اینترنت اشیا فرصتی است برای ادغام مستقیم دنیای فیزیکی و سیستم های مبتنی بر کامپیوتر که خانه های هوشمند، خودروهای هوشمند و شهر هوشمند را به وجود می آوردند. به همین دلیل از اینترنت اشیا به عنوان انقلاب صنعتی بعدی یاد می شود.
**اینترنت اشیا چیست ؟

انقلاب صنعتی بعدی در راه است

انقلابی که اینترنت اشیا به پا خواهد کرد، روش تعامل تمام کسب و کارها، مصرف کنندگان و دولت ها را با دنیای فیزیکی تغییر می دهد. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰، در کل ۳۴میلیارد دستگاه به اینترنت متصل و تا پنج سال آینده نزدیک ۶ تریلیون دلار برای این تکنولوژی خرج خواهد شد.

تجارت پایه اصلی اینترنت اشیا خواهد بود و کسب و کارها می توانند با کاهش هزینه های عملیات، افزایش بهره وری، گسترش بازار و محصولات جدید، به روند رشدشان سرعت ببخشند.

نصب انواع سنسور برای جمع آوری اطلاعات، اقدام لازم بر اساس اطلاعات جمع آوری شده و هوشمندسازی اشیا، سه سطحی هستند که باعث تکامل اینترنت اشیا می شوند. زمانی که این سه سطح اجرایی شوند، اشیا بدون دخالت انسان ها، از طریق اطلاعات ارزش افزوده ای که از طریق سنسورها به دست می آورند، کنترل خواهند شد.
**اینترنت اشیا چیست ؟ تحول اقتصادی با این که نمی توان در خصوص اینترنت اشیا با قطعیت صحبت کرد، اما تحلیلگران اقتصادی پیش بینی کرده اند که این فناوری سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی دهه آینده، خواهد داشت و بخش های انرژی، کشاورزی، مدیریت دولتی، بهداشت و درمان، تولید و صنعت، حمل و نقل و امور نظامی، خواه ناخواه متاثر از این فناوری خواهند بود.

امروزه ابزارها در هر خانه ای را می توان هوشمندسازی و همگی را به یک پردازشگر مرکزی متصل کرد. البته حاشیه سود و تاثیر این فناوری فقط به کسب و کارها و وسایل خانگی محدود نمی شود.

این فناوری در ابرساختارهای بزرگ تری مانند شهرهای هوشمند و خانه های هوشمند نیز می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد. استفاده از این ابزار و امکانات موجب بهبود راندمان بهره برداری از انرژی، بالا رفتن امنیت خانه و در نهایت تسهیل کارهای روزمره زندگی خواهد شد.

منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم